Programació

 











-------------------------------------------

Educació Plàstica, Visual i Audiovisual (1r-2n ESO)


El material i suport de curs es pot trobar en el bloc de curs lafabricadimatges.blogspot.com:




Del curriculum:

Competència específica 1

Descobrir les manifestacions artístiques contemporànies i del patrimoni cultural, interessant-se per la realitat patrimonial com a part de la pròpia cultura, per reconèixer-les com a testimoni del pensament i com a font d’aprenentatge, prenent consciència de la necessitat de conservar-les. conservar-les.

Criteris d´avaluació:

1.1 Identificar els valors estilístics, històrics i socials, de diferents produccions artístiques, visuals i audiovisuals, així com la seva funció i finalitat, mitjançant estratègies guiades de cerca d’informació, incloses les digitals, descrivint-les de forma oral, escrita o visual, incorporant la perspectiva de gènere i la interculturalitat.

1.2 Valorar la importància de conservar el patrimoni cultural i artístic, a través del coneixement i l’anàlisi de les produccions artístiques, de diferents societats i cultures, relacionant-les amb la pròpia identitat cultural. 

1.3 Observar i reflexionar sobre la presència de la imatge, el disseny i l’art en l’entorn, i la seva finalitat, amb una actitud oberta, reconeixent les oportunitats professionals que se’n deriven i la seva importància en la societat.

1.4  Seleccionar amb sentit crític produccions culturals i artístiques contemporànies del seu interès, com a referència en les seves creacions, construint la seva pròpia identitat cultural.


Competència específica 2

Analitzar produccions artístiques, pròpies i alienes, argumentant opinions amb respecte i sentit crític, per construir una cultura artística àmplia, gaudir i generar nous coneixements.


Criteris d´avaluació:

2.1 Descriure amb curiositat i respecte produccions d’art i disseny, incloses les contemporànies, detectant els elements clau que les integren, mitjançant l’observació reflexiva i utilitzant el vocabulari adequat. 

2.2 Relacionar aspectes formals, estètics, simbòlics, constructius, tècnics, expressius i comunicatius de diverses produccions artístiques, amb el seu context, funció i finalitat.

2.3 Opinar sobre les produccions pròpies i alienes, valorant-ne el procés i el resultat, fent propostes de millora de manera argumentada.

2.4  Valorar el potencial creatiu de l’art, compartint experiències i emocions, expressant obertament l’opinió personal.



Competència específica 3

Representar idees, formes i emocions, utilitzant els llenguatges, les tècniques i els mitjans propis de l’àmbit, a través de processos analítics i creatius, per desenvolupar la imaginació, la comunicació i l’autoconfiança.

Criteris d´avaluació:

3.1 Comunicar idees i emocions, amb creativitat i sensibilitat, a partir de l’observació de l’entorn i la societat, les manifestacions culturals contemporànies i el patrimoni cultural, i els recursos del seu imaginari, en la representació visual.

3.2 Utilitzar recursos expressius, tècnics, comunicatius, simbòlics —aplicant, si escau, convencions—, adequats a la situació comunicativa i a la seva finalitat, en la representació d’idees, formes i emocions. 

3.3 Imaginar i comunicar propostes, a través d’esbossos, esquemes, diagrames, dibuixos, guions il·lustrats, croquis, plànols i d’altres, amb qualsevol eina, incloses les eines tecnològiques i les digitals.



Competència específica 4

Connectar idees i coneixements, aplicant-los, donant nous sentits, en projectes artístics de contextos diversos per fomentar una mirada creativa multidimensional.

Critèris d´avaluació:


4.1 Transferir coneixements de qualsevol àmbit a la producció artística.

4.2 Utilitzar missatges, mitjans i processos, de diferents disciplines artístiques, en les seves pròpies produccions, de manera oberta i creativa.




Competència específica 5

Explorar tècniques, mitjans i recursos dels llenguatges artístics, a través de l’experimentació i la recerca, amb perseverança i entenent l’error com una oportunitat per aprendre, per aplicar-los en el disseny i la realització d’un projecte artístic.

Criteris d´avaluació:

5.1 Identificar les característiques de cada llenguatge artístic i els seus diferents processos en funció del context i del progrés tecnològic, mostrant eficàcia en la recerca d’informació.

5.2 Experimentar amb tècniques i mitjans, inclosos els digitals, i recursos dels llenguatges artístics, de manera guiada, analitzant i valorant els resultats de l’experimentació.

5.3 Aplicar diferents tècniques, mitjans, recursos i convencions, en funció dels requeriments i la intenció del missatge i del projecte a dur a terme.


Competència específica 6

Realitzar projectes, disciplinaris o transdisciplinaris, personals o col·lectius, a partir de situacions i establint connexions amb la realitat propera, amb implicació i compromís, per comunicar, reflexionar i resoldre problemes.


Criteris d´avaluació:

6.1 Donar resposta a plantejaments diversos de manera guiada, analitzant la proposta de treball, documentant-se i utilitzant recursos adequats a les necessitats i la finalitat comunicativa del projecte.

6.2 Organitzar un projecte de manera individual o col·laborativa, seguint un mètode de treball, fent valoracions per prendre decisions al llarg del seu desenvolupament.

6.3 Compartir idees i imaginari, amb altres camps del coneixement, en l’elaboració de projectes artístics interdisciplinaris i col·laboratius.

6.4 Expressar respectuosament opinions i reflexions raonades, per arribar a un consens a través del diàleg en la realització d’un projecte.




Sabers

 

Elements del llenguatge visual. Experimentació i possibilitats comunicatives

  • Identificació dels elements configuratius del llenguatge visual i audiovisual, les seves possibilitats constructives, expressives i comunicatives, en contextos reals, com l’entorn, els mitjans de comunicació, Internet, entre d’altres.

  • Descobriment de tècniques, procediments i processos, a través de l’assaig i l’experimentació amb diferents materials, eines i dispositius, inclosos els digitals.

  • Anàlisi dels principis de la percepció visual a partir de l’observació directa de fenòmens visuals i d’imatges de diferents tipologies, funcions i finalitats, contrastant diverses fonts d’informació.

  • Reconeixement d’estratègies compositives, considerant la seva finalitat comunicativa, a través de la comparació de produccions artístiques diverses, en el pla, l’espai i el temps.

 

Creació artística. Tècniques, procediments i processos

  • Aplicació de processos creatius guiats, establint connexions entre conceptes, idees i imatges, a través de l’experimentació i de la realització d’esbossos i assajos, en la ideació de les propostes.

  • Comunicació a través del llenguatge visual i audiovisual, amb diferents suports i mitjans, i mitjançant l’ús de diverses estratègies, recursos i tecnologies, en la creació artística.

  • Descobriment i seguiment de les etapes de treball, a través de l’anàlisi, la documentació, la tria de tècniques i materials, la realització d’esbossos, la valoració i la presa de decisions, en el desenvolupament d’un projecte.

  • Aplicació de la geometria plana i descriptiva, a través de la realització de projectes, en la representació d’idees i la resolució de problemes simples.

 

Manifestacions artístiques contemporànies i del patrimoni cultural. Anàlisi i apreciació estètica

  • Valoració del patrimoni cultural, incorporant la perspectiva de gènere i la diversitat cultural i social, a través de l’anàlisi, la interpretació i la lectura de manifestacions artístiques contemporànies, locals i de la història.

  • Identificació de les característiques estilístiques, el context i la funció de les produccions artístiques al llarg de la història i en l’actualitat, aplicant estratègies de recerca d’informació en fonts diverses, inclosa la d’Internet.

  • Lectura de missatges visuals en els mitjans de comunicació, Internet, les xarxes socials i l’entorn, a través de la reflexió crítica sobre la seva funció i els possibles significats.

  • Desenvolupament del pensament ètic i responsable en relació amb la propietat intel·lectual i cultural.

----------------------------------------------

Propostes competencials, situacions d´aprenentatge:

  • Desenvolupament, dietari per: Temes , conceptes i activitats/treballs proposats.


Unitat 0

Comunicació visual. Llenguatge. Imatges. Elements. Codi visual. Senyalètica. Simplicitat.

Formes geomètriques bàsiques. Cercle-quadrat-triangle. Centrar. Simetria.

T0: Senyal de tràfic inèdit. Geometria i disseny. Imatges estereotipades. 


Unitat 1

Dibuix artístic, del natural, científic, naturalista... Esbós. Mímesi. Con, cilindre, esfera. Resum 3d, simplificació Encaix. Ombres, llum. Color. Materials, tècniques gràfiques.. Proporcions, escala.

Creativitat a partir de la realitat.

Exercicis de dibuix a partir de fotografies. B/N i color.   Exercicis.

Tasca 1: Expedició Merian Animals en extinció. Valor transversal.



Unitat 2 

Eines d´edició. Presentació de productes visuals. Powerpoint, plantilles i presentació.  Genially. 

Photoshop i alternatives lliures: GIMP i Photopea. Dibuix-disseny-fotografia-animació

Correcció i edició d´imatges. Nivells, contrast, to, gestió de color. CMYK i RGB. Escala i formats. Zoom.  Guies i arquitectura gràfica. Tipografia. Regular, light, bold, cursiva. Caixes de text. Descarregar i instal·lar tipografia amb dafont, gestió d´arxius ttf i otf.

Formats psd, jpeg, png i pdf. Enviar per correu gmail i gestió d´informació.

Logotip. Imatges vectorials amb aplicació Vctr


T:1 Creació d´un "robot"-peix?, fitxa de propietats T3 Grup

T4: Cartell de Sant Jordi 3023. Creativitat, originalitat.  T5 també amb gif animat

T6. Tasca final Crear rètols (fitxa tècnica), fake d´una espècie en extinció per fer un muntatge expositiu a partir de referents reals, científics i artístics.



Unitat 3

Geometria. 2D. Traçats bàsics. Punt- recta- pla. Paral·leles. Perpendiculars. Circumferència.

Mediatriu. Bisectriu. Angles, transport amb compàs i transportador. Polígons regulars. Triangles. Quadrilàters. Pentàgon regular. Hexàgon. Estrellats. Mètodes particulars i general-Tales. 

T1: Seguir els tutorials i presentar els exemples i/o fer tutorials.

T2: Vitrall, estampat, alicatat, geometritzat...i atrezzo (estampació fake).

O bé fer un gif animat de la composició geomètrica


Geometria 3D, Sistemes de representació. Perspectiva. Axonometries. Cavallera, Isomètrica, Militar. Cònica o artística. Intuïció, a mà alçada.



Unitat 4
Volum. SA Tertals. Volum real, plastilina. Volum virtual sculpgl. 
També acabat en photopea. També cartes i fitxa de grup


Unitat 5

Art . Participar d´una exposició col·lectiva. Projecte artístic.  Enguany ?


Història de l'art. Tastets.



(Aquestes unitats es veuen reflectides i desenvolupades en el bloc de curs anual.

Les unitats s´aniran entrecreuant i combinant, segons suports, aules, materials, i idoneïtat grupal i del dia a dia. )



CRITERIS d’ AVALUACIÓ


Objectiu general
L'avaluació de la matèria es farà d'acord amb el marc normatiu educatiu vigent, respectant els criteris de la normativa del currículum del Departament d'Educació. Es tracta d'una avaluació contínua que permetrà una millora progressiva per part de l'alumnat, sense la realització d'exàmens i amb l'obligatorietat de lliurar totes les tasques programades. A més, es tindrà especial cura de les necessitats individuals de cada alumne/a per garantir un procés d'aprenentatge adaptat a les capacitats personals.

1. Avaluació contínua i progressiva

  • Avaluació sense exàmens: No es realitzaran exàmens tradicionals. L'avaluació es basarà en la realització i lliurament de tasques pràctiques corresponents als continguts de la matèria.

  • Lliurament de les tasques: Per aprovar la matèria, és imprescindible lliurar totes les activitats i projectes assignats durant el curs, dins dels terminis establerts.

  • Possibilitat de millora: Una vegada lliurades les tasques, aquestes seran avaluades amb la possibilitat de ser millorades per part de l'alumne/a per obtenir una qualificació més alta, si és necessari.

2. Participació i implicació

  • Assistència i participació activa: L'alumnat ha de participar activament a classe, mostrant interès per les activitats proposades, col·laborant amb els companys i responent a les dinàmiques de treball en equip.

  • Seguiment del material: És indispensable portar sempre a classe el material necessari per realitzar les activitats (llapis, colors, tisores, paper, etc.). En cas de no portar el material de manera reiterada, es veurà afectada l'avaluació d'aquesta part.

3. Qualitat de les produccions artístiques

  • Creativitat i originalitat: S'avaluarà la capacitat creativa i l'originalitat en les propostes realitzades per l'alumnat. Es valorarà la innovació en el procés creatiu, l'ús d'elements visuals i plàstics, i l'experimentació amb diferents tècniques.

  • Qualitat tècnica: Es tindrà en compte l'execució tècnica de les tasques, incloent-hi la cura dels materials, la pulcritud, el detall, i la correcta aplicació de les tècniques apreses durant el curs.


4. Adaptació a les capacitats individuals

  • Atenció a la diversitat: L'avaluació tindrà en compte les capacitats personals de cada alumne/a, adaptant-se a les seves necessitats particulars i ritme d'aprenentatge. Els criteris d'avaluació es flexibilitzaran en funció del perfil de l'alumnat, sempre dins dels límits del currículum prescriptiu.

  • Suport individualitzat: En cas que sigui necessari, es proporcionarà un suport personalitzat per a aquells alumnes que presentin dificultats en alguna de les àrees de la matèria, per tal de garantir un aprenentatge inclusiu.

5. Valoració final

  • Treball personal i evolució: Es tindrà en compte l'evolució de cada alumne/a al llarg del curs, valorant els esforços i el treball personal. El progrés individual serà un dels factors determinants per a la nota final.

  • Compliment dels objectius didàctics: Per a aprovar, serà imprescindible que l'alumnat hagi assolit els objectius generals i específics del currículum.

Aquest sistema d'avaluació garanteix una valoració integral de les competències artístiques i audiovisuals dels alumnes, tenint en compte tant el procés d'aprenentatge com el producte final.


Síntesi explicada a classe, vèlida per a tots els nivells d'ESO:


Criteris d´avaluació : (explicats a inici de curs i comentats de manera repetida cada trimestre per evitar dubtes o confusions)


Per assolir el curs el primer criteri d´avaluació, essencial, és presentar les tasques. 

Presentar-les amb adequació a les instruccions donades també és bàsic. 


Les tasques avaluables són un procés continu d'aprenentatge i rebran resposta a cadascuna de les feines lliurades. Sempre seran susceptibles de ser millorades i rebran nova qualificació.


No es farà cap examen convencional durant el curs,  ja que les tasques avaluables substitueixen fer-ne cap. Es valora el treball diari i continuat (tot el curs), per damunt d'un exercici puntual (examen).

Els trimestres i les notes trimestrals són orientatius, un petit retrat de la situació d'aprenentatge de l'alumat en aquell moment. 


Cal lliurar tasques de tots els apartats de la programació per superar la matèria anual.


Les tasques seran lliurades per correu i/o de manera presencial, depenent de cada tipus de feina.

 Cal seguir les instruccions pautades diàriament a l'aula,  apuntades a la pissarra i comentades a tot el grup/classe.


Es tindrà molt en compte el treball diari a l'aula (compromís), dur el material, així com l'adequació conductual (referit a material i persones).



També l'assistència és evidentment obligatòria. La presencialitat en lliurar les tasques també és un factor bàsic per avaluar positivament  la matèria.




-------------------------------------

Material:

(Dur-lo és obligatori els dies que el professorat ho requereixi.)

-Ordinador carregat. Ratolí. Auriculars aptes per a l'ordinador. USB? (millor)
-Carpeta amb:  fulls Din-A4 i làmines Din A4, regle de 30 o 40 cm, joc d'escaires i transportador.
-Compàs
-Llapis portamines 0.5, llapis de fusta HB. Opcional: llapis B6, llapis 4H
-Goma i maquineta
-Llapis de colors
-Algun rotulador negre (0.2  0.4  0.8  ?)
-Tisores escolars

Quan calgui:
-Aqüarel·les, pinzell...i material extra (got de plàstic, drap...)
-Plastilina ...de reciclatge?

----------------------------------------